Selecteer een pagina

Medisch hulpmiddel, invalidenwagen(tje), rijdende zitplaats, stoel op/met wielen, vervoermiddel aangedreven door menselijke armkracht of elektromotor, voertuig voor mindervaliden of zoals ons mam laatst tegen mij zei ‘wat een gek karretje!’ 👩🏼‍🦽😬

Eerder heb ik al eens een ode geschreven aan mijn krukken en mijn prothese genaamd Leggy. Nu is het tijd om mijn rollende hulpmiddel eens onder de loep te nemen en de aandacht te geven die hij verdient. Mijn rolstoel voorzien van prachtige rode Loopwheels kreeg ik op 15 augustus 2019, nadat ik ruime tijd in een leenstoel van Heliomare had gezeten. Was ik blij met mijn nieuwe rolstoel? Ja en nee. Ja, want het zou mij meer vrijheid geven en nee want ik had hem liever niet nodig gehad. Heel dubbel dus. Zitten in een rolstoel vind ik nog steeds stom, maar zodra mijn handbike aangekoppeld is, heb ik er veel minder moeite mee. Gek, maar waar.

Leuke weetjes

Niemand weet precies wanneer de rolstoel is uitgevonden.🤔

  • De Romeinen kenden een speciaal voertuig (een arcera) waarmee invalide personen werden vervoerd. Het Latijnse woord arca betekent ‘kist’ of ‘doos’ en het Latijnse woord arcānus betekent ‘verborgen’, ‘gesloten’ of ‘geheim’. Het ging om een speciale overkapte soort koets waarin de invalide passagier als het ware verstopt of opgesloten zat.
  • In het oude Egypte en ook in het Romeinse Rijk maakten de keizerlijke familieleden en andere edellieden graag gebruik van een draagstoel om zich van a naar b te laten dragen. De voorloper van de rolstoel?
  • Het wiel en de stoel waren er al in 4000 voor Christus. Het eerste echte bewijs dat er ook wielen op meubels werden gezet stamt uit 530 vóór Christus.
  • Op een tekening uit China uit 525 na Christus is een man in een rolstoel te zien.
  • De rolstoel is waarschijnlijk zo rond de twaalfde eeuw in Europa geïntroduceerd, tezamen met de kruiwagen.
  • De Spaanse koning Philips de Tweede kreeg in 1595 jicht en liet een stoel met vier wieltjes en een verstelbare rugleuning en beensteunen maken.
  • De 22-jarige Engelse horlogemaker Stephen Farfler maakte in 1655 een rolstoel die leek op een zeepkist. De twee hendels die aan een tandwiel zaten, liet hij draaien.
  • Engelsman John Dawson ontwierp in 1783 een strandrolstoel die geduwd of getrokken werd door een ezel. Er waren exemplaren met of zonder huif en hadden een windscherm van glas.
  • Het eerste patent op een rolstoel werd in 1869 in de Verenigde Staten verleend. Harry Jennings en zijn gehandicapte vriend Herbert Everest, beiden ingenieurs, vonden in 1933 de eerste lichtgewicht stalen en opvouwbare rolstoel uit.
  • In 1912 werd de eerste gemotoriseerde rolstoel gepresenteerd, deze driewieler had een vermogen van 1¾ paardenkracht.
  • Begin negentiende eeuw werd het probleem van de ‘vieze handen’ (door het aanduwen van de wielen) opgelost door op de velgen een kleiner exemplaar te zetten waarop de handen geplaatst konden worden. De (duw)hoepel was ‘geboren’.
  • Christopher Olsen heeft in 2006 de Universal rolstoel uitgevonden die op elk terrein kan functioneren.

I don’t step on toes…I roll over them! ♿

  • Er zijn verschillende type rolstoel; de transportrolstoel (duwrolstoel), de standaard rolstoel, de handbewogen rolstoel (zoals die van mij), modulaire rolstoel (voor langdurig en dagelijks gebruik), actieve rolstoel, de opvouwbare rolstoel, de sportrolstoel (zie foto links), de obesitas rolstoel en de elektrische rolstoel.
  • Speciale rolstoelen; de strandrolstoel, de doucherolstoel, de waterrolstoel en de toiletrolstoel.
  • Handbewogen sportrolstoelen: rolstoelbasketbal & rolstoelhockey, rolstoeltennis & rolstoelbadminton, rolstoeldansen, handbiken, wheelen en Quad Rugby.
  • De minimale breedte die een rolstoeler nodig heeft is 90 cm, de  standaard deurbreedte voor nieuwe woningen is 93 cm.
  • Een rolstoel is van licht metaal aluminium holle buizen gemaakt.
  • Het gewicht varieert van een lichtgewicht rolstoel van 7 kilo tot wel 165 kilo van de elektrische uitgave.
  • Je moet met veel dingen rekening houden; zithoogte, zitbreedte, zitdiepte, opvouwbaar of niet, lichtgewicht, vouwframe of vastframe, been en arm steunen, (opklapbare) voetplaat, kiepwieltjes, handvatten, aankoppelbuis voor de handbike, de (voorzet) wielen en ga zo nog maar even door.
  • Geschat wordt dat ruim 150.000 mensen in Nederland permanent gebruik maken van de rolstoel.
  • Wie betaalt het? De rolstoel valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De eigen bijdrage is nooit hoger dan € 19,00 per maand. 😅

Mijn top 5 rolstoel ergernissen. 🙄

  • Gestaar naar mijn kruis en missende been, overal.
  • Mensen die wegkijken of juist heel indringend lief naar me lachen.
  • Ontoegankelijke winkels, horeca, toiletten, sporthallen, zwembaden… zal ik nog even doorgaan?
  • Stoepen die te schuin aflopen en schots en scheve straten.
  • Dat aangepaste kamers in vakantiehuisjes en hotels twee keer zo duur zijn of een toeslag vragen.

Rolstoel

Hoezo lopen? Ik heb toch vier gezonde banden?

Mijn rolstoel… 
Is een praktisch hulpmiddel op wielen.
Gebruik ik (bijna) dagelijks, veelal in combinatie met mijn handbike.
Brengt mij van A naar B.
Heeft een vast frame en is niet opklapbaar.
Heeft prachtige rode Loopwheels, die er eenvoudig af kunnen.
Die speciale wielen zijn niet alleen heel mooi,
maar hebben voor mij ook een belangrijke functie.
De carbonvering is essentieel voor het opvangen en dempen van de trillingen,
die bij mij enorm veel fantoompijn opwekken.
En ja, de wielen trekken de aandacht, omdat ze vrij nieuw zijn in het straatbeeld.

De rolstoel maakt het verschil.

Van valide naar invalide.
Van zelfstandigheid naar afhankelijkheid.
Van lopen naar rollen.
Van staan naar zitten.
Van les naar rolstoel-les.
Van benenwagen naar voortbeweging met de armen.
Van boodschappentas naar rolstoeltas.
Van trimhockey naar rolstoelbadminton.
Van fiets naar handbike.
Van kussen naar een aangepast zitkussen.

Van wandelen met een paraplu naar me zeiknat laten regenen in de rolstoel. 🌧☂🥴

Van de trap naar de lift.
Van ooghoogte naar achterwerk hoogte. 🙃
Van de bovenste rij in de bios naar de eerste rij bij het theater.
Van instappen en wegwezen naar gedoe om weg te komen.
Van wachten in een lange rij naar veelal voorrang krijgen. (Fijn! 😃)
Van de gewone ingang naar de invalide toegang.
Van het openzwaaien van een deur, naar duwen en trekken om ergens binnen te komen.
Van hotelkamer naar aangepaste rolstoelkamer.
Van een damestoilet naar een invalidetoilet.
Van een lege kofferbak naar een rolstoellift achterin.
Van alleskunner (nou ja, bijna alles…😊) naar een beperkt leven.
Van Ilse1.0 naar Ilse2.0

Mijn rolstoel en ik…

We hebben een haat-liefde verhouding.
Gewoon omdat ik liever niet in die stoel zit.
Op het begin spraken de mensen niet mij, maar mijn begeleider aan.
Gelukkig is dat nu niet meer het geval.
Waarschijnlijk heb ik nu toch een ‘gewone’ uitstraling.
Nog altijd voel ik me letterlijk en figuurlijk ‘kleiner’ dan de rest.
Zittend kijk ik tegen mensen op en mensen kijken op mij neer. (ik moet echt op mijn uitgroei letten 😁)
Alsof ik minder waard ben.
Dat is natuurlijk niet zo, maar dat gevoel heb ik wel.
Toch ben ik blij met het bestaan van de rolstoel.
En daarom een kleine ode aan mijn vier wielen.

Lieve rolstoel,

Het liefst had ik je nooit leren kennen.
En was ik ver bij je vandaan gebleven.
Maar het lot bepaalde anders.
We werden tot elkaar veroordeeld.
Ik heb je beetje bij beetje leren kennen en accepteren.
Rolstoelles was noodzakelijk om je beter te begrijpen.
Inmiddels zijn we ruim twee jaar samen.
Daarvoor heb ik wat familie van je mogen uitproberen.
Langzaam maar zeker hebben we jou opgebouwd.
Gemaakt tot dat wat je nu bent.

Mijn stoel en toeverlaat.

Je geeft mij een stuk zelfstandigheid.
En ook mijn vrijheid heb ik deels terug.
Inmiddels hoor je bij mij net als mijn krukken en mijn prothese dat doen.
Je vervangt mijn loopfunctie.
En helpt mij deels bij mijn dagelijkse bezigheden.
We hebben al heel wat kilometers afgelegd.
En de nodige avonturen meegemaakt.
Leuke en minder leuke.
Zo zijn we een keer gevallen en ben je onder mijn kont vandaan gerold.
Dat was echt minder grappig en de gevolgen zijn nog altijd voelbaar. 🙈
Samen met Leggy genieten we van onze fietstochtjes door de duinen.
Theaterbezoek of bios, naar de winkel, het Ziggodome, niets is ons vreemd.
We zijn zelfs al een paar keer samen op vakantie geweest.
Met het vliegtuig en afgelopen zomer met de auto.

Je bent mijn veilige en stabiele haven.

Eerlijk gezegd vervloek ik je ook regelmatig.
Je staat vaak in de weg.
En past amper door onze hal, waardoor ik mijn knokkels wel eens openhaal.
Sommige obstakels zijn lastig voor je.
Elke hoge drempel is een uitdaging.
Je weigert dienst of schudt mij zo door elkaar dat ik er sacherijnig van word.
En oh ja, soms geef je het op en laat je de lucht uit je banden lopen.
Lekker dan, moet ik weer wachten op een monteur om je op te lappen.🤨
Mijn handen heb ik altijd aan je hoepels.
Iets meenemen of dragen is daardoor zo als onmogelijk.
Dat is echt wel eens onhandig en vervelend.

Dankzij jou zijn mijn armen groter en sterker dan ooit tevoren.

Echter de keerzijde is er ook.
Al ruim een jaar kamp ik met overbelasting en blessures.
We zouden elkaar wat meer rust moeten geven.
Maar ja, dan ben ik pas echt beperkt.
Lieve rolstoel,
Ik wil niet met je, maar kan ook niet zonder jou.
Weet dat ik ondanks alles toch echt wel blij met je ben.
Je bent functioneel en ziet er goed uit.
Dat is voor mij heel belangrijk.
Het oog wil tenslotte ook wat.
Laten we samen het leven met alle uitdagingen aangaan.
Mijn rolstoel en ik, ik en mijn rolstoel.
Voor altijd een rollend team!
Liefs Ilse

Spreuk van de dag

Haal kracht uit positiviteit,
maar verbloem de waarheid niet.
Weet dat er in de werkelijkheid,
ook plek is voor verdriet.
Martin Gijzemijter